۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۲
کد خبر: 833206

تیم ملی ژاپن دوشنبه شب در مرحله یک هشتم نهایی جام جهانی 2022 به مصاف کرواسی رفت و این بازی در نهایت با نتیجه تساوی یک‌بریک به پایان رسید تا کار به ضربات پنالتی کشیده شود. سامورایی‌ها در ضربات پنالتی با نتیجه 3 بر یک از کرواسی شکست خوردند. ژاپن پیش‌ازاین دو غول بزرگ فوتبال جهان یعنی آلمان و اسپانیا را شکست داده بود.

درسی که سرمربی ژاپن پس از شکست به جهان داد

«هاجیمه موریاس» سرمربی ژاپنی‌ها با وجود صعود از گروه مرگ جام جهانی و نمایش قابل‌قبول در بازی با کرواسی به خاطر حذف از جام جهانی مقابل هواداران تیمش تعظیم و عذرخواهی کرد. تواضع سرمربی سامورایی‌ها سوژه جام جهانی 2022 شد.

شهامت عذرخواهی
شکست مقابل کرواسی در ضربات پنالتی، آخرین پلان از نمایش تیمی بود که یک بار دیگر نقش خود به عنوان کامل‌ترین تیم ملی فوتبال در آسیا را ایفا کرد. موریاسو که به خوبی پاسخ انتقاد گروهی از هواداران ژاپنی را داده و در یک هشتم نهایی نیز تا نیمه دوم کرواسی را از پیش رو برداشته بود، اما پس از بازی به شکلی ویژه از حمایت هواداران ژاپن، تقدیر کرد. او به سراغ سکوهایی رفت که طرفداران تیمش در آن مستقر بودند و با تعظیم به آن‌ها، بابت باخت مقابل کرواسی معذرت‌خواهی و همچنین برای چیزی بیشتر از دو هفته حضور در قطر و حمایت از ژاپن، تشکر کرد.
به گزارش تسنیم، ژاپنی‌ها همان‌طور که با جمع‌آوری زباله‌هایشان از ورزشگاه و رختکن، موفق به الگوسازی شدند به‌نحوی‌که شاهد تکرار این عمل از سوی فرانسوی‌ها پس از بازی با لهستان بودیم، در این مورد نیز می‌توانند الگوی مناسبی برای برخی سرمربیان مدعی باشند که با وجود عدم موفقیت‌ و ناکامی‌های پی‌درپی، هیچ‌گاه حاضر به عذرخواهی نشده‌اند و بعضا طلبکار هم هستند!

کناره‌گیری با شجاعت
به گزارش مهر، میدان جام جهانی، یک فرصت استثنایی برای مربیانی است که توانسته‌اند به عنوان سرمربی در این میدان مهم بین‌المللی عرض‌اندام کنند؛ زیرا خیلی از مربیان نامدار و مشهور جهان هرگز فرصت حضور در جام جهانی را به عنوان سرمربی یک تیم ملی نداشته‌اند؛ بنابراین اگر یک مربی در این رویداد ورزشی حاضر می‌شود، دوست دارد که دیده شود؛ اما همین مربیان که سال‌ها در رویدادهای مهم فوتبالی بوده‌اند، وقتی در میدانگاه جهانی فوتبال، مقهور اندیشه‌های خود می‌شوند، به‌ناچار راهی نمی‌یابند جز اینکه با شجاعت، از سمت خود کناره‌گیری و استعفا دهند.

چرا کارلوس کی‌روش عذرخواهی نکرد؟
سرمربی پرتغالی کره جنوبی یکی از همین مربیان شجاع در این دوره از رقابت‌های جام جهانی بوده است. او بعد از شکست کره جنوبی در مقابل برزیل در مرحله حذفی گفت که قرار بود برود. پائولو بنتو پرتغالی از سال ۲۰۱۸ به عنوان سرمربی تیم ملی کره جنوبی مشغول کار بود. همشهری کارلوس کی روش استعفا داد تا اقتدار و جایگاهش در نزد فوتبالی‌ها حفظ شود؛ زیرا می‌داند که ماندن در کره جنوبی بعد از حذف از رقابت‌های جام جهانی قطر، برای او عایدی نخواهد داشت. اما پرسش این است که چرا کی روش استعفا نمی‌دهد؟ مگر او تجربه چند دوره هدایت تیم ملی ایران در جام‌های جهانی را ندارد و نمی‌داند که دیگر نمی‌تواند برای فوتبال ایران مثمر ثمر باشد؟ اگر قرار بود اهداف و برنامه ویژه‌ای هم داشته باشد، حتماً می‌بایست در این چند دوره به آن‌ها دست یافته باشد و اگر چنین نشده حتماً نمی‌تواند. او برای فوتبال ایران زحمت کشیده و شکی در آن نیست، ولی باید بعد از باخت مقابل آمریکا، علاوه بر عذرخواهی از مردم ایران، استعفا می‌داد؛ اما سرمربی تیم ملی فوتبال ایران بعد از رقم خوردن پنجمین ناکامی بزرگش با این تیم حاضر به عذرخواهی از مردم نشد و با گرفتن پاداش‌های کلان ایران را ترک کرد. کارلوس کی‌روش که پس از پیکارهای جام جهانی مدت کوتاهی در ایران حضور داشت، سه و روز پیش پس از برگزاری جلسه با مهدی تاج از کشور خارج شد.

روایت کی‌روش از عملکرد تیم ملی در جام جهانی
کارلوس کی‌روش روز گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری انتخاب درباره عملکرد تیم ملی در جام جهانی گفت: در اولین بازی مقابل (انگلیس) به جهنم رفتیم. بعدازآن در بازی دوم (مقابل ولز) به بهشت فرود آمدیم و در بازی سوم هم این اعتقاد را دارم که در حالت بین جهنم و بهشت و در حالت برزخ بودیم. به خاطر اینکه متأسفانه یک گل در نیمه اول از آمریکا خوردیم، در شبی که در نیمه اول آن‌ها بهتر از ما بودند. در نیمه دوم ما بهتر از آمریکا بودیم، اما نتوانستیم به گل دست پیدا کنیم. بعضی مواقع فوتبال بی‌رحم است.

خودمان اجازه دادیم که این نتیجه از دست ما برود
وی با اشاره به شانس صعود تیم ملی به مرحله حذفی جام جهانی گفت: خیلی نزدیک به صعود بودیم، ولی در همان لحظه‌ها هم خیلی دور. فقط صحبت از ارتقای سطح تکنیکی و تاکتیکی‌مان نبود. باید ازلحاظ روحی، روانی و ذهنی قوی می‌بودیم. به خاطر همین می‌گویم از نتایج خوشحال نیستم. همه ما ناراحت هستیم. هم من و هم سایر کادر فنی و هم بازیکنان. به خاطر اینکه حس می‌کنیم نتیجه دست ما بود. یک جایی نتیجه دست ما بود، ولی خودمان گذاشتیم که این نتیجه از دست ما برود. گذاشتیم آن لحظه جادویی، آن لحظه اعجازانگیز از دستمان فرار کند. به همین خاطر همه ما از این موضوع ناراحت هستیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.